‘Met Ernest kwam het keerpunt in het verkooptraject’
‘Met Ernest kwam het keerpunt in het verkooptraject’
Home » Bedrijf verkopen »
Als je bedrijf succesvol is na jarenlang hard werken, dan wil je daar bij overname natuurlijk een beloning voor. Toen Marijke* en haar compagnon eerder dit jaar een koper hadden gevonden voor hun kinderopvangorganisatie, kwamen ze erachter dat ze flink hadden onderschat hoe lastig dat nog is. Halverwege het proces namen ze overnameadvocaat Ernest Loor in de arm.
Inmiddels is de verkoop van hun bedrijf met 45 medewerkers rond – alle aandelen zijn verkocht. Dat traject van een half jaar bereikte op 1 juli dit jaar zijn eindpunt, vertelt Marijke (48). “Uiteindelijk viel het mee, al was het lang genoeg hoor. Het is een intensieve periode en je moet in het bedrijf ook nog alle ballen hoog houden.”
Alleen verder of verkopen?
Voor Marijke betekent het nu langzaam afbouwen. Over enkele maanden werkt ze niet meer voor het bedrijf waar ze jaren veel energie in hebben gestoken. “Mijn compagnon is op zo’n leeftijd dat hij wel een keer met pensioen wil. Logisch natuurlijk. Voor mij was het de keuze: alleen verder, een nieuwe partner of ook stoppen?”
Hoe leuk Marijke de dynamische wereld van de kinderopvang ook vindt, ze wist dat de constante veranderingen als eenpitter niet bij te houden waren. “Op zich is dynamisch heel leuk, maar als het te veel en te constant wordt, dan is er geen ruimte meer voor een rustmoment en sta je echt 24/7‘aan’.”
Makelaarsbureau
Samen kozen ze ervoor om hun middelgrote bedrijf van de hand te doen. Dankzij een tip kwamen ze bij een makelaarsbureau dat bemiddelt tussen kopers en verkopers. “Zij hebben kopers en leggen contacten met mensen die een verkoop ingaan. Al snel kwamen we bij geïnteresseerden. De klik was er meteen.”
Marijke en haar compagnon wisten dan ook direct dat dit de partij was waarmee ze in onderhandeling wilden gaan. Via het bureau kregen ze een jurist toegewezen. “Daar vertrouw je in eerste instantie volledig op. Maar toen de verkoop serieuzer werd, wilden we liever een onafhankelijk persoon die de overname zou beoordelen. De jurist heeft er ook voordeel bij dat de koper klant blijft bij hun. Ze was een medewerker van dat bureau.”
Vliegje ten opzichte van een olifant
En toen het contract voor hun neus lag, werd de onzekerheid erg groot. De koper is een enorm bedrijf, vertelt Marijke. “We voelden ons vaak een vliegje ten opzichte van een olifant. De koper kon ieder moment blikken mensen opentrekken. En je merkte dat de koper de leiding ging krijgen.” Dat was het moment dat bij Marijke en haar compagnon de knop omging. “Dat kan niet zo zijn, wij zijn de verkopers, wíj moeten de leiding hebben.”
Beiden zagen in dat ze zelf iemand moesten inschakelen. “Iemand die echt aan onze kant staat en objectief is.” Al googelend kwamen ze bij Ernest terecht. De volgende dag zat hij aan de eettafel om kennis te maken. Het voelde meteen goed, dus vroegen Marijke en haar compagnon of ‘hun’ jurist alles wilde overdragen aan Ernest. “Hij had zich snel ingelezen en nam leiding over het hele proces.”
Pitbull
Het was het keerpunt in het verkooptraject. “Ernest kwam erbij en het ging de andere kant op. Het is een prettige, daadkrachtige man die vriendelijk en toegankelijk is. Meteen was hij een pitbull die zijn werk met veel passie en enthousiasme doet. Niet op een irritante manier voor de tegenpartij.”
En hoewel Ernest er voornamelijk was voor het juridische deel, was het ook een verademing om iemand erbij te hebben die overzicht had over het proces, vertelt Marijke. “Het is zo’n hectische periode, het was heel fijn dat we iemand hadden die ons steeds op de hoogte hield en aangaf wanneer we iets moesten aanleveren. En Ernest kon ons op moeilijke momenten tot rust manen. ‘Nog even doorbijten, dit is het laatste staartje van de onderhandelingen’, zei hij dan.”
Dansen op de golven
Wat ook heeft geholpen is dat Ernest samen met hen de belangrijke dingen van de minder belangrijke dingen heeft onderscheiden. ‘De minder belangrijke dingen, ga daar maar in mee’, zei hij tegen Marijke en haar compagnon. “Maar de dingen die echt belangrijk zijn, daar gaf hij niet in toe. Hij noemt het ‘dansen op de golven’: je moet soms een beetje geven. Als je heel star bent krijg je de klep op je neus.”
“Er waren nog een aantal zaken in het oorspronkelijke contract waar we achteraf niet blij mee waren geweest. En Ernest heeft ervoor gezorgd dat we daar samen uit zijn gekomen.”
Toekomstbelangen
Achteraf is de meerwaarde overduidelijk, zegt Marijke. Hij heeft gehandeld vanuit hun toekomstbelangen en het contract op een aantal punten weten aan te passen. En de begeleiding in het hele proces was goud waard. “Natuurlijk moet je van tevoren de keuze maken: gaan we geld uitgeven aan een advocaat? Maar daar waren mijn compagnon en ik het wel over eens. Dan kost het maar wat geld, als het daarna maar geregeld is. En uiteindelijk heeft hij zichzelf dubbel en dwars terugverdiend.”
Marijke wil mensen die een bedrijf gaan kopen of verkopen één advies geven. “Achteraf hebben we niet beseft wat we allemaal moesten gaan doen. We hebben zelfs nog overwogen om de verkoop alleen te gaan doen. Maar ik kan iedereen die zo’n proces ingaat echt aanraden om vanaf het begin iemand als Ernest in te schakelen. Iemand die van de hoed en de rand weet en echt aan jouw kant staat.”
* Vanwege eventuele gevoelige informatie is voor de geïnterviewde een fictieve naam gebruikt.
Over ons
Als bedrijfsovername advocaat zijn we sparringpartner voor kopers en verkopers. Op deze site delen we graag onze kennis.
Thema's
Op weg naar overname succes
Staat u voor een overname? Als advocaat helpen we u kansen te benutten en valkuilen te ontwijken. Dat is wat we doen. Al meer dan 15 jaar.
Meer weten? Wij staan voor u klaar.
Wij denken graag met u mee. Vraag een vrijblijvend intakegesprek aan voor een eerste advies.