Waarde bedrijf bepalen met deze 14 aspecten

waarde-bedrijf-bepalen

Waarde bedrijf bepalen met deze 14 aspecten

Home » Bedrijf verkopen » Waarde bedrijf bepalen met deze 14 aspecten

Je hebt besloten om je bedrijf te verkopen of bent je daarop aan het oriënteren. Om zo goed mogelijk uit een verkoop te komen, zul je de waarde van je bedrijf moeten bepalen. Hoe bepaal je die?

Wil je je bedrijf verkopen? Je bent niet de enige: onlangs werd duidelijk dat steeds meer mkb’ers dat overwegen. In de praktijk merken we dat veel ondernemers de waarde van hun bedrijf overschatten. Op basis van de omzet en het aantal klanten denken ze vaak een redelijke inschatting te maken, maar die is niet altijd realistisch. Natuurlijk is omzet belangrijk, maar er zijn nog een hoop andere facetten die een belangrijke rol spelen. Daarom zijn twee bedrijven met dezelfde omzet meestal niet evenveel waard.

Waarde bedrijf laten bepalen

Zelf de waarde bepalen van je bedrijf is ingewikkeld. Vaak heb je geen objectief beeld van de markt waarin je je begeeft. Of er zijn specifieke aspecten van jouw branche die je over het hoofd ziet. Het kan nooit kwaad om iemand je hierover te laten adviseren. Een expert levert je onder de streep meestal meer op dan hij of zij kost.

Zelf een inschatting maken

Wil je toch een inschatting maken? Neem dan de volgende aspecten mee te nemen in de bepaling van de waarde. Onder de tabel komen alle aspecten aan de orde.

+ Waardeverhogend

  • Een sterke marktpositie in de sector
  • Hoge managementcapaciteiten
  • Toekomstbestendigheid
  • Een juiste en kloppende financiële verslaglegging
  • Actuele jaarverslagen
  • Consistente weergave van groei
  • Contracten die voor langere tijd lopen
  • Prognose op toekomstige handel
  • Sterke winst voor belasting (EBITDA)
  • Eenvoudige aandelenstructuur
  • Sterke positie ten opzichte van concurrentie

– Waardeverlagend

  • Vertrek van verkopende eigenaren
  • Achterhaald businessmodel
  • Klanten die meer dan 20 procent van de inkomsten vertegenwoordigen
  • Orders of contracten die meer dan 10 procent van de inkomsten vertegenwoordigen
  • Een winst voor belasting van minder dan 5 procent
  • Ex-eigenaar die zich met de bedrijfsstrategie blijft bemoeien
  • Minderheidsaandeelhouders die een deal kunnen blokkeren
  • Zwakke positie ten opzichte van concurrenten

1 Marktpositie in de sector

Tot op zekere hoogte is dit subjectief, omdat ondernemers vaak hun marktpositie overschatten. Een IT-bedrijf met een omzet van 3 miljoen euro heeft een kleine marktpositie in zijn sector, maar in Oost-Nederland juist een sterke marktpositie. Het lijkt dan veel waard, maar dat valt tegen.

2 Kwaliteiten van het management

Wat is de waarde van de managers die overblijven? Denk hierbij zowel inhoudelijk als in de breedte. Tel hierbij de managementcapaciteiten van de verkopende eigenaren niet mee, tenzij ze verwachten nog 2 jaar aan de onderneming verbonden te blijven.

3 Intenties van verkopers om verbonden te blijven

Blijf je (voorlopig) verbonden nog aan het bedrijf? Dan is dat een grote pré. Het zorgt voor continuïteit en geeft de koper het vertrouwen dat niet alle kennis de deur uitloopt na overname.

4 Overlevingskansen bij geen verkoop

Heeft het bedrijf op zichzelf toekomstperspectief? Of begeeft het zich in een neergaande markt en heeft het op zelfstandige voet geen bestaansrecht meer? Dat laatste deed zich bijvoorbeeld voor bij het beroemde ‘Kodak filmrolletje’-businessmodel. Een bedrijf dat plannen kan overleggen die de toekomstbestendigheid waarborgen, hebben een hogere waarde.

5 Afhankelijkheid van grote klanten of grote orders

Een bedrijf dat afhankelijk is van enkele grote klanten, is minder waard. Verlies van zo’n klant vormt immers een risico. Elke klant die meer dan 20 procent van de inkomsten vertegenwoordigt, verlaagt de waarde. Ook grote orders of contracten die meer dan 10 procent van de inkomsten genereren verlagen de waarde.

6 Financiële verslaglegging in lijn met de sector

Bedrijven waarbij de boekhouding correct is bijgehouden hebben een hogere waarde. IT-bedrijven, die veel met langlopende contracten voor licenties werken, lopen hier weleens tegenaan. De contracten worden jaarlijks vooruit betaald, maar niet verdeeld en per maand toegewezen. In de balans moet bovendien onder de post ‘kortlopende verplichtingen’ een voorziening komen voor het deel dat nog niet is uitgevoerd.

Wanneer dit niet gebeurt, kan een koper het netto vermogen lager inschatten, wat tot onaangename verrassingen kan leiden.

7 Actuele jaarverslagen die up-to-date zijn

Het is een lastige kwestie: kleine bedrijven hebben geen wettelijke verplichting om een gedetailleerde toelichting openbaar te maken. Toch zullen kopers het op prijs stellen als je een jaarrekening kunt overleggen die door een accountant is goedgekeurd. Hoe actueler, hoe beter.

8 Consistente weergave van historische en voorspelde groei

Het verleden vormt een leidraad om een inschatting te maken hoe goed je het bedrijf hebt gerund. Een onderneming die consequent goede winstcijfers heeft gepresenteerd, wordt hoger gewaardeerd. Daarnaast is het voor een koper belangrijk of de prognose voor de toekomst realistisch is. Uit de historische en eerder voorspelde winst is af te leiden of zo’n prognose dichtbij de werkelijke winst zat. Jouw prognose voor de toekomst is dan betrouwbaarder.

9 Sterkte van het orderboek

Bedrijven met langlopende contracten hebben een hogere waarde. Zo zullen IT-bedrijven met contracten voor licenties met een looptijd van meer dan een jaar meer opleveren dan bedrijven die kortere contracten hebben. De waarde wordt nog eens verhoogd als de contracten ieder jaar verlengd worden. In het geval van de IT gebeurt het geregeld dat het contract na ieder contractjaar een jaar wordt verlengd. Contracten blijven zo telkens drie jaar doorlopen. Voor een koper is dat interessant: langlopende contracten zorgen voor een zekere inkomstenbron. De terugverdiencapaciteit wordt hiermee voorspelbaar en daarvoor wil een koper extra betalen.

10 Toekomstige handel

Verwacht je handel het komende jaar? Dat is mooi, want dat verhoogt de waarde van je bedrijf. Het geeft aan dat de leiding nog steeds bezig is met de groei van de onderneming.

11 Sterke winst voor belasting (EBITDA) en verbeterde winstmarges

Het klinkt logisch: hoe groter de winst vóór belastingen, hoe hoger de waardering. Toch kan een bedrijf met een lage winst toch meer waard zijn. Bijvoorbeeld als de winstmarges in de afgelopen jaren verbeterd zijn. Over het algemeen is een winst voor belastingen van minder dan 5 procent van de omzet zorgwekkend voor de waarde. Maar bedrijven die de winstmarges hebben weten op te schroeven van 3 naar 5 procent, hebben weer een beter toekomstperspectief, en dus een hogere waarde.

Voor kleinere bedrijven geldt dat ze moeten sterven naar een winst voor belastingen van zo’n 15 procent.

12 Soepele overgang

Wat zijn je plannen na de verkoop van je bedrijf? Wil je je nog blijven bemoeien met de bedrijfsstrategie? Dat is geen goed idee. Wanneer de koper de indruk krijgt dat je het niet los kunt laten, zullen ze minder willen betalen. Ook het opstarten van concurrerende activiteiten verlaagt de waarde van je huidige bedrijf.

13 Dealstructuur

De beste structuur is een eenvoudige aandelenstructuur, maar dat is niet altijd mogelijk. Soms zijn er externe investeerders of ‘business angels’ betrokken bij de onderneming. Een koper wil altijd snel van participerende minderheidsaandeelhouders af kunnen die een mogelijke deal kunnen belemmeren of zelfs blokkeren. Denk bijvoorbeeld ook aan vereiste goedkeuringsbesluiten van investeerders, werknemers of bijvoorbeeld joint venture partners.

14 Benchmark

Hoe draait de onderneming ten opzichte van concurrenten in dezelfde sector? Zet de openbare (financiële) verslagen uit de sector op een rijtje, of geef branchegerichte informatie en financiële kengetallen.

Heb je hulp nodig bij het bepalen van de waarde van je bedrijf? Vraag het ons. Het eerste telefonische gesprek is kosteloos.

Over ons

Als bedrijfsovername advocaat zijn we sparringpartner voor kopers en verkopers. Op deze site delen we graag onze kennis. 

Thema's

Op weg naar overname succes

Staat u voor een overname? Als advocaat helpen we u kansen te benutten en valkuilen te ontwijken. Dat is wat we doen. Al meer dan 15 jaar.

Meer weten? Wij staan voor u klaar.

Wij denken graag met u mee. Vraag een vrijblijvend intakegesprek aan voor een eerste advies.